top of page

An Unheard Voice


Sebuah seni yang telah dicipta oleh Naoko Yamada, yang bertajuk A Silent Voice, secara keseluruhannya, filem ini sebenarnya membawa kita bersama dalam perjalanan seseorang yang menghadapi penebusan kerana dia menjadi pembuli sekolah, pembuli pasca hidup. Dalam filem ini, terdapat beberapa protagonis utama yang terlibat, iaitu, Shoko Nishimiya, Shoya Ishida, Shimada, Naoha Ueno, Miki Kawai dan Nagatsuka.


Filem ini bermula dengan adegan Shoya Ishida, menandakan kalendarnya hari demi hari, seolah-olah dia sedang menunggu hari penting. Dia bekerja di Kedai Serbaneka, pergi ke sekolah menengah dan mengulangi rutin yang sama setiap hari. Semasa adegan pertama ini, perkara pertama yang kita benar-benar boleh faham tentang watak ini ialah dia kelihatan seperti seorang penyendiri, dan tidak suka bersosial dengan jenis orang, yang sudah tentu, tidak akan kelihatan seperti masalah besar kerana orang seperti itu memang wujud. Namun, tiba-tiba, ada satu adegan yang menunjukkan selepas "hari" akhirnya masuk dalam kalendar Shoya, dia meninggalkan sampul tebal di samping ibunya yang sedang tidur, dan merayap keluar dari rumahnya. Didedahkan bahawa Shoya sebenarnya cuba membunuh diri, yang adegan ini sebenarnya membuatkan saya merinding kerana saya tidak tahu mengapa ini berlaku. Rasanya plot filem itu meningkat dengan cepat! Bermula dari adegan itu, anda perlahan-lahan mula mengetahui tentang masa lalu Shoya, yang mungkin membuatkan anda berasa terkejut, penuh dengan persoalan dan kekecewaan.

Saya rasa anime ini sesuai dengan mereka yang umurnya bermula dari remaja dan ke atas. Saya tidak fikir saya akan mengesyorkan kanak-kanak kecil menonton filem ini kerana terdapat adegan cubaan membunuh diri yang terlibat. Sesetengah ibu bapa mungkin mendapati adegan itu mengganggu untuk ditonton oleh anak-anak mereka, kerana anak-anak kecil mungkin mempelajari tingkah laku yang tidak diingini, kerana mereka masih kanak-kanak.


Saya sendiri belajar banyak perkara tentang filem ini. Ia pasti membuatkan saya mengalami detik yang merobek di mana adegan tertentu yang telah dibuat dalam filem ini sangat mendalam. Rasanya kita boleh segera meletakkan diri kita di tempat mereka, dan merasakan apa yang mereka rasa. Kita sebenarnya boleh belajar untuk memahami bagaimana rasanya menjadi seseorang yang cuba melakukan kebaikan dalam hidup selepas semua perkara buruk yang kita lakukan pada masa lalu, tetapi masih merasakan masyarakat membenci dan tidak menerima kita. Saya 100% menjamin bahawa filem ini berbeza daripada mana-mana filem anime lain yang pernah saya tonton sebelum ini. Jalan cerita mereka sangat sahih yang mungkin membuatkan anda terdiam.


Apakah yang akan saya nilaikan bentuk seni ini? 9.8/10 NESTED! Apa pendapat anda semua? Adakah filem ini, A Silent Voice, berbaloi untuk ditonton? Kongsi pendapat anda dengan kami, ReviewNesters!

0 views0 comments

Comments


bottom of page